Chrisine Ödlund fortsätter sin utforskning av växtvärldens känsloliv i en bred ansats där synestesi, elektronmusik och vetenskap blandas med ockultism och teosofi. Utställningens titel ”Aether & Einstein” antyder väl också en sån kombination. Just den fantasifulla blandningen av konst och vetenskap höjer spänningsfaktorn för mig som betraktare. Jag uppfattar det som en slags försök till utforskning av livskraften, själva det biologiska livets essens.
Christine Ödlund: ”Xylem Floem”, 2016 [Magasin III Produktion]
I det här verket samspelar växter och ljud. Växtrötter utsätts för ljud och högfrekvent klickande ljud som alstras av andra rötter spelas in.
Två starkt belysta fönster av traditionellt tillverkat blyglas omgärdar verket.
Christine Ödlund: ”Xylem Floem”, 2016 – Detalj
Växterna är inbäddade i ett slags sovpåsar av filtliknande material.
Christine Ödlund: ”Cryptogami”, 2016 [Courtesy the artist]
På utställningen finns en video där man kan se växters sökande rörelser 900 gånger snabbare än i verkligheten
Christine Ödlund: ”Stress Call of the Stinging Nettle”, 2010 [Courtesy Collection Michael Storåkers]
Några av de komplicerade diagrammen på utställningen är samtidigt partitur för elektronmusik. Över hela utställningen ljuder en ljudloop ”Solenoid” från 2016.
Christine Ödlund: ”Nahuku”, 2016 [Courtesy the artist]
Många suggestiva bilder ingår också i utställningen.
Se även tidigare utställning 2013 av Christine Ödlund på Galleri Riis och ”ThoughtForms” 2009 på Christian Larsen
Andra bloggar om konst, samtidskonst, utställningar, Christine Ödlund, Magasin III
Jag har varit nyfiken på den här utställningen, och som du beskriver den blir jag riktigt intresserad. Tack för det!