Tyra Kleen på Thielska galleriet (16/6-23/9 2018)

Tyra Kleen (1874-1951) testamenterade sitt hus på Lidingö och en stor trälåda med sina konstverk till Riddarhuset. Målningarna fick inte visas förrän 50 år efter hennes död.

Likheten med Hilma af Klint är slående. Hilma af Klint (1862-1944) förbjöd också visandet av sina målningar före 50 år efter sin död. Båda var starkt influerade av teosofi och båda var adliga, välbeställda konstnärinnor som startade sina karriärer under slutet av 1800-talet.

Visningsförbudet för Kleens konst upphörde 2001 och en del av verken har visats vid några tillfällen. Utställningen på Thielska är för mig den första kontakten med hennes konst.


Tyra Kleen: ”Sed non satiati”, 1901

Tyra Kleen: ”Orkidéer”, 1907

Tyra Kleen: ”La peur”, 1901

Tyra Kleen: ”Månsken över floden Canche, Etaples”, 1896

Kleen arbetade i flera material, både måleri och grafik. Måleriet är fint men kanske har teckningar och grafik det starkaste uttrycket. De tre litografierna överst på sidan har ett starkt drag av jugendperioden. Färger hade mindre betydelse för hennes bilder än linjespel och komposítion. Bilderna skulle uttrycka idéer. Hon var uppenbarligen påverkad av den stämning som rådde – fin de siècle – och dess konstnärliga uttryck i form av symbolism, t ex hos konstnärer som Max Klinger, Arnold Böcklin och Franz von Stuck.


Tyra Kleen: ”Självporträtt med palett och hatt”, 1909

Tyra Kleen: ”Självporträtt, skrikstudie”, 1903

Thielska rubricerar Tyra Kleen som ”Konstnär, vagabond, äventyrare” och det är säkert helt rätt. Det som från början satte prägeln på hennes liv var frihetsbehovet. När hon ärvde sin far rådde ännu vissa restriktioner för kvinnor att disponera sin förmögenhet utan förmyndare. Hon hade en del förhållanden men gifte sig aldrig eftersom hon ansåg att äktenskap på den tiden för en kvinna var oförenligt med ett liv i frihet.

Som diplomatdotter var hon redan från unga år förtrogen med olika länder. Hon skickades till konstskola i Dresden vid 16 års ålder, flyttade runt bland olika konstskolor i Tyskland och Frankrike. 1898 bosatte hon sig i Rom där hon stannade i tio år och arbetade i egen ateljé. 1909 flyttade hon åter till Sverige och sitt nyuppförda hus på Lidingö.

1911 besökte hon Ceylon och Indien, 1916-17 USA och Västindien, 1919 Java och Bali, 1926 Egypten. Hon hade också ett stort kontaktnät bland tidens kulturpersonligheter och var en flitig brevskrivare. Hon skrev ett antal böcker, artiklar i tidningar och höll föredrag. Hon ställde ut sin konst i många olika länder.

Tyra Kleen var språkbegåvad, hon talade svenska, franska, engelska, tyska, italienska, holländska och lärde sig också lite indonesiska.


Tyra Kleen: ”Hjärnans spektrum”, 1915

Tyra Kleen: ”Atenas födelse”, 1915

De två bilderna ovan är exempel på den andliga, teosofiska aspekten av hennes konst.


Tyra Kleen: ”Blond flicka”, 1933

Tyra Kleen: ”Modern Amalia Kleen”, 1932

Tyra Kleen var även en fin porträttmålare. Skuggan till höger på porträttet av modern ger intryck av ett fårat ansikte, medan den belysta sidan är slät.


Tyra Kleen: ”Förbjuden frukt”, 1915

Tyra blev också i samband med resorna till Asien intresserad av lokala danstraditioner och gjorde särskilda studier av de intrikata handrörelser som förekommer i en del av danserna.


Nicklas Franzén, Kerstin Gullstrand Hermelin, Elisabet Lind, Karin Ström Lehander: ”Tyra Kleen”, 2016, 143 s. Adlibris Bokus

Recensioner:
Therese Bohman i Expressen: Hennes bilder är skatter som väntar på upptäckt
Dan Backman i SvD: Upptäck Tyra Kleen som ville hålla sin konst hemlig

Om Börje

Kulturupplevelser och mina bilder
Det här inlägget postades i konst, konsthistoria, utställningar. Bokmärk permalänken.

4 svar på Tyra Kleen på Thielska galleriet (16/6-23/9 2018)

  1. Jenny B skriver:

    Tack för den intressanta redovisningen och de välvalda bilderna! Pojkvännen och jag läste igenom din post och kommer att besöka utställningen när vi kommer tillbaka till Stockholm.

    • Börje skriver:

      Utställningen är absolut sevärd. Dels för att det handlar om en bortglömd svensk konstnär, men jag tycker också att symbolismen i en del av hennes bilder är intressant. Hon vill föra fram idéerna men kombinerar dem med det estetiska. Alltså till skillnad från samtidskonsten idag där skönhet är förbjudet eftersom man tror att det skulle dra intresset från verkets innehåll.

  2. Ulrika skriver:

    Hej! Hittade hit till din blogg igen! Vad kul att du fortsatt! Jättebra om Tyra Kleen! Ska försöka hinna gå! Blev inspirerad att försöka fylla på min blogg Skymningskonst igen! Den tvärdog… ha det bra! Ulrika alias Dorabella

    • Börje skriver:

      Hej Dorabella,
      Vore kul om du lägger in några poster på Skymningskonst igen. Jag tyckte det var jätteintressant att följa dina framsteg med måleriet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


ett + tre =