Chimeran och Arkeologiska museet i Florens

Chimera
Chimera. Etruskisk brons ca 400 fvt.


Museo archeologico di Firenze
är ett bra alternativ för den som besöker Florens och vill slippa det oändliga köandet vid Uffizierna. Särskilt om man är intresserad av ertuskisk kultur. Här finns en av världens bästa samlingar av etruskiska bronsföremål. Bland annat Chimeran, ett mytologiskt djur med lejonhuvud, ormsvans och en get på mitten. Skulpuren föreställer den sårade chimeran i strid med sin baneman, den korintiske hjälten Bellerophon.

Hantverksskickligheten är förbluffande. Kanske finns det en och annan bronsgjutare som kan åstadkomma något liknande idag, men det kan inte vara många. Man får sig en tankeställare när det gäller föreställningen att utvecklingen ständigt går framåt. Gör den verkligen det?

Etruskiskt bronshuvud
Etruskisk brons ca 330 fvt.
Etruskisk brons
Etruskisk brons
Etruskisk brons
Etruskisk brons

En viss besvikelse är det förstås att upptäcka att ett av muséets paradföremål, bronsskulpturen talaren är bortplockad av okänd anledning. Likaså är hela våningen med keramik – föremål av absolut världsklass – stängd mitt i turistsäsongen! Utan förklaring.

Orator

Talaren (The Haranguer / Orator) Brons ca 100 fvt. Ej på plats i museet
Kleitas vas
Françoisvasen uppkallad efter arkeologen Alessandro François. Attisk krater ca 570 fvt. Signerad av Kleitas (figurer) och Ergotimos (keramik). Ej tillgänglig på museet

Däremot finns en stor samling etruskiska sarkofager och gravmonument samt en intressant egyptisk avdelning med bland annat denna välbevarade vagn.

Egyptisk vagn

I varje fall var det betydligt mer givande att vandra genom det folktomma arkeologiska museet än att trängas med tusentals turister som alla av obegriplig anledning måste fösas in i Uffizierna. Jag såg det museet en gång för många år sen och vad jag minns från det besöket var mest knuffar och trängsel. Vad jag hört räcker det numera inte ens med i tiden förbeställda biljetter, trängseln och väntan blir ändå outhärdlig.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Om Börje

Kulturupplevelser och mina bilder
Det här inlägget postades i antiken, konst. Bokmärk permalänken.

5 svar på Chimeran och Arkeologiska museet i Florens

  1. Inga M skriver:

    Kan bara hålla med Dig i Dina dubier om huruvida vårt samhälle har genomgått någon genomgripande utveckling eller inte. Utveckling när det gäller kommunikation, ekonomi och teknik ja, men knappast när det gäller områden som exempelvis kultur och demokrati. Där har det kanske till och med varit tillbakagång istället. Vi har ju i alla fall fått uppleva att fokus inte ligger där och att det får konsekvenser.

    Tack för att Du bjuder på en trevlig vandring bland Florens konstskatter. Om jag inte minns fel så var etruskerna vår gamle kungs favvoämne och han deltog även praktiskt i utgrävningar av etruskiska bosättningar. När man ser de här föremålen så är det inte svårt att förstå varför.

    Förklara för en oinvigd och okunnig; vad är Uffizierna?

  2. Börje skriver:

    Inga: Uffizi betyder ”kontor” och byggnaden i Florens från 1500-talet var ursprungligen lagerplats för Mediciättens konstsamling. Samlingen öppnades för allmänheten 1765 och är idag ett museum med en gigantisk samling äldre konst. Exempelvis Sandro Botticellis ”Venus födelse” från 1485.

    Venus Födelse

    Det finns självklart massor att se här, men trängseln förtar – åtminstone för mig – det mesta av upplevelsen.

    Beträffande utvecklingen, om den går framåt eller ej så är jag som du säkert förstått sen en tid ganska fascinerad av antiken. Och egentligen rörde min anmärkning mest bara hantverksskickligheten, om den egentligen har utvecklast de senaste 2000 åren. Fast man kan förstås ställa frågan också inom andra områden.

    Inte förrän nu har jag egentligen begripit i hur hög grad antiken varit en förebild för hela västerlandet, ett kulturstadium som man bara hoppats kunna leva upp till. Och så har det varit långt in på 1900-talet. Se bara på arkitekturen var som helst före 1930-talet, bara klassiska förebilder.

    Man undervisade mer eller mindre obligatoriskt i latin och grekiska i skolorna, även när jag gick i gymnasiet fast jag valde en annan linje. Tanken var att om man bara gjorde det möjligt för unga människor att läsa klassiska texter så skulle världen därigenom bli bättre! Nu är väl det stadiet passerat och gott så, men visst är det häpnadsväckande att det tagit tvåtusen år att nå upp till något som kan ersätta de antika idealen!

  3. Inga M skriver:

    Tack för utförlig beskrivning och länk! Din beskrivning är mycket intressant. Och jag ska kolla på länken till ”kontoret”. Mediciätten känner jag till förstås ur både historiskt perspektiv som mäktiga och rika köpmän i samarbete med holländarna i övergången mellan de båda ländernas ekonomiska dominans och ur konstperspektiv.

    Jag tror att vi tänker i rätt lika banor här när det gäller äldre tider och att värdera dem i ljuset av vad vi har idag.

    Jag är väldigt fascinerad av att betrakta samhället som hierarki och gemenskap utifrån antika ideal. Jag är naturligtvis medveten om antikens begränsningar när det gällde exempelvis människovärde och människosyn: endast få hade rösträtt, man hade slavar osv. Men man arbetade medvetet på att förändra och förbättra sitt styrelseskick, sin demokrati. Man såg dess brister och vill få till en utveckling. Av detta syns intet idag.

  4. Börje skriver:

    Inga: Visst kan man fortfarande lära mycket av de antika samhällena, inte minst av deras misstag.

    Du låter ganska pessimistisk om samhället idag. Antar att det är FRA-frågan som oroar efter vad jag sett på din blogg, fast det ju just nu ser ut som om lagen inte skulle gå igenom, i varje fall inte under nuvarande regering.

  5. Einar J skriver:

    Det slår mig att jag faktiskt inte varit på det arkeologiska museet i Florens, trots många besök i den underbara staden. Måste ske nästa gång! Däremot har jag sett en hel av de etruskiska skatterna i Volterras museum. Liksom även i motsvarande museum i Rom. Vilket du säkert också gjort. Etruskerna är onekligen ett fascinerande släkte, och innebörden av deras figurers gåtfulla leenden på sarkofagerna är väl och förblir en olöst gåta.
    Beträffande trängseln på Uffizierna håller jag förstås med dig. Dock var det trots allt bättre än väntat sist jag var där i fjol. Och givetvis bör man förbeställa biljetter så att man åtminstone slipper bli stående utanför i timtal.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


ett + = två