”Form och färg – André Lhote och svensk kubism” på Waldemarsudde

Den franske konstnären André Lhote (1885–1962) hade en stor skara elever från skilda håll i världen som kom att studera för honom i Paris från ca 1910 fram till tidigt 1960-tal. Däribland ca 200 svenska konstnärer. Lohte fick på så sätt en stor påverkan på svensk kubism och modernism, vilket också framgår av den fina utställningen på Waldemarsudde.


André Lhote: ”Utsikt över Nevers”, 1912

André Lhote: ”Hamnen i Bordeaux”, 1912

André Lhote: ”Utsikt från Slottsbacken”, odat.

Lhote besökte även Sverige, som framgår av hans målning ”Utsikt från Slottsbacken”. Prins Eugén som själv var elev hos Lhote ordnade så att Lohte fick ställa ut sina verk i Sveriges Allmänna Konstförenings lokaler i Stockholm 1913.

180 verk av ett 50-tal konstnärer ingår i utställningen som således är ganska stor och som dessutom omfattar en period som tilltalar mig – 1900-talets modernism – så det blir säkert fler besök på Waldemarsudde.

En handfull verk av André Lhote finns att se, och de är verkligen inte dåliga men i mina ögon överträffas hans uttryck i varje fall på den här utställningen av flera av hans elever. Se bara på Siri Derkerts kubistiska oljemålningar, ren magi tycker jag!


Siri Derkert: ”Nature morte”, 1915

Siri Derkert: ”Balkongen”, 1916

Siri Derkert: ”Ryttare”, 1916-17

Eller se på Erik Jönssons stadslandskap och Dick Beers arabcafé! Så fint målat.


Erik Jönsson: ”Den kubistiska staden – Poitiers”, 1921

Dick Beer: ”Arabcafé”, 1918

På utställningen finns också många för mig okända namn representerade, inklusive många kvinnliga konstnärer.


Vera Meyerson: ”Mekanisk komposition”, 1925

Folke Skoghäll: ”Gycklarna de röda”, odat.

Vera Meyersons bild ska väl knappast kallas kubism, Kanske konkretism eller purism? Men modernistisk är den. I varje fall är den påfallande lik Otto G Carlsunds bilder.

Folke Skoghäll har gömt några figurer i det kubistiska landskapet. Man får titta ett tag för att se dom. Så snyggt och så skickligt målat!

Olle Baertling studerade för Lhote i Paris 1948. Han fick dock upprepade uppmaningar av Lhote att slopa de svarta konturlinjerna. Till slut blev Baertlig trött på kritiken och bytte till Legérs målarskola. Tror knappt jag sett något förut av Baertlings tidiga verk. På Moderna Museets Baertlingutställning 2007 fanns det knappast annat än hans berömda trianglar, alla förstås ordentligt avgränsade med svart kontur!


Olle Baertling: ”KSAO”, 1948

Olle Baertling: ”La belle africaine” Paris 1948″

Olle Baertling: Paris 1948

Lhote har inte bara inspirerat måleriet, det finns också några skulpturer med på utställningen och så dessa fina keramikfat av Philip von Schantz.


Philip von Schantz: Fat

Recensioner:
Dan Backman i SvD 2017-10-19: ”Form och färg – André Lhote och svensk kubism. Tätt hängd utställning lyfter bortglömda verk

Andra bloggar om , , , , , , , , , , , , ,

Om Börje

Kulturupplevelser och mina bilder
Det här inlägget postades i konst, konsthistoria, utställningar. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


sju + = tretton