Olle Baertling på Moderna Museet

Utställningen på Moderna Museet med verk av Olle Baertling är knappast någon heltäckande retrospektiv. Snarare är det ett urval av nästan enbart den senare produktionen med ”triangelbilder”, några skulpturer och endast fem verk från tidigt 50-tal med den i mitt tycke intressanta ”fyrkantiga” perioden. Inget alls visas av Baertlings tidigare mer föreställande måleri. Inte heller finns några av de verk i textil han utförde – kläder och flaggor. Det gör utställningen onödigt ensidig.

Baertling_Rudra_1955.jpg
Olle Baertling: ”Rudra” 1955

Baertling
Danse Lyonnaise, 1951
Baertling
Olle Bærtling, Stockholm 1951

Vid en föreläsning på konstvetenskapen vid Stockholm Universitet (där för övrigt många av Baertlings målningar hänger) berättade han om sin konst och hävdade bland annat att han visst inte var någon konkretist – en åsikt han troligen var ganska ensam om. Han presenterade vid samma tillfälle, det var omkring 1980, också några av sina mer fantastiska projekt. Bland annat förslaget till en samlingssal för Stockholms universitet i form av en 80 meter hög pyramid – som skulle ställas upp och ner på sin spets. Till Baertlings förtrytelse blev den aldrig utförd. Synd, för det hade nog livat upp stans skyline! Inte heller den 80 meter höga skulpturen vid Sergels torg blev utförd. I stället står Öhrströms glaspelare där.

Baertling: Asamk
Asamk, förslag till skulptur på Sergels torg, Stockholm, 1961.

Baertling var verkligen en konstnär för rymdåldern, linjerna i hans målningar verkade fortsätta i det oändliga långt utanför ramarna. Och tittar man noga så är triangelsidorna faktiskt inte helt raka, dom har en liten nästan omärklig kurvform. Detta, liksom strävan att hitta färger som inte finns i naturen var något av Baertlings signum.

Recension i SvD och i DN

Andra bloggar om: , , , ,

Om Börje

Kulturupplevelser och mina bilder
Det här inlägget postades i konst, konsthistoria, utställningar. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Olle Baertling på Moderna Museet

  1. Eva Nygren skriver:

    Det här verkar vara en riktigt intressant utställning och en spännande konstnär. Vad är det du skriver om textil? Kan man se något av den delen av hans verk någonstans? Jag såg ett bra reportage om utställningen på Rapport härom dagen.

  2. Eva Nygren skriver:

    Förresten: Så himla snyggt du har lagt ut stoffet i bloggen, Börje. Bra blogg, Börje (giller som sagt allitterationer, borde ha varit i reklambranschen!)

  3. Börje skriver:

    EvaN: Jo Baertlingutställningen är bra om man (som jag) gillar trianglar. Dock som sagt lite väl ensidig eftersom den typen av bilder är nästan det enda som visas och dom är alla ganska lika. Baertling var ju självlärd och började som ”söndagsmålare” för att utvecklas till Sveriges internationellt mest erkände konstnär. Den karriärbanan skulle varit kul att se litet mer av.

    I Teddy Brunius: ”Baertling – Mannen Verket”, SAK 1990, står en del om en utställning på Liljevalchs 1956 där sköna kvinnor i baertlingdräkter gled omkring i salarna, det finns en bild också. Flaggorna har jag sett vid något tillfälle, bland annat på någon auktionsvisning – en del av dom lär ha blivit stulna när dom var hissade vid Nybroplan i Stockholm, så kanske var det stöldgods jag såg. Av textilverken finns nog annars kvar bara ett draperi på Kulturhuset i Stockholm.

    Tack för berömmet, jag rodnar och slickar i mig! Är faktiskt lite stolt över att jag med begränsade kunskaper i HTML lyckats rå på mitt bloggprogram och lägga ut bilder horisontellt i rad.

  4. Inga M skriver:

    Instämmer i hyllningskören över Din blogg! Den är välgjord och aktuell!

    Baertlings linjer ser ju vid första påseende helt raka ut. Jag kan för lite om honom och har endast så vitt jag vet sett de här trianglarna av hans konst. Det måste finnas väldigt många bilder av honom för de dyker upp på många olika muséer. Någon sade vid något tillfälle att han gjorde de här till synes helt raka linjerna på fri hand utan hjälp att något verktyg. Vet Du om det är sant? Har aldrig tänkt på att de egentligen skulle vara lite svängda, fast så lite så det inte märks vid första påseende. Roligt att Du påpekade det.

  5. Börje skriver:

    Inga: Dom svängda linjerna har så liten böj så det syns kanske bara om man står nära originalet och syftar längs linjen. Vet inte heller om det gäller alla linjer eller bara en del. Att han skulle gjort de böjda linjerna helt på fri hand låter svårt. Gissar att han drog upp helt raka linjer med linjal och sen la maskeringstejp med en liten böjd avvikelse.

    Tackar för berömmet! Beträffande aktualitet så är det väl svårt att överträffa dina egna dagliga rapporter från vildmarken.

  6. Pingback: Börjes konstblogg » Höstsalong på Edsvik konsthall

  7. Börje skriver:

    Beträffande Baertling som kläddesigner finns en artikel av Marie Birde i DN kultur 071111 s 6-7 (ej på nätet) med titeln: ”Konst som mode och mode som konst”. Tydligen ingick Bertlings mönster i Astrid Sampes och NKs textilkammares projekt ”signerad textil” nån gång på 1950-talet.

    Tydligen har modefirman Minimarket i samband med Baertlingutställningen fått i uppdrag att designa baertlingkläder. Designteamets vånda inför uppgiften beskrivs i artikeln och resultatet är ju inte speciellt lyckat heller, att döma av bilderna på Minimarkets hemsida. Om det är snygga kläder vet jag inte, men av Baertlings starka grafiska uttryck märks inte mycket. Långt från Mette Prawitz strama 50-talsdesign.

  8. Pingback: Mera konst samt diskussionen på SFF-forum « En blogg i det blå

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


fyra + två =

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>