Japansk konst och konsthantverk har påverkat konstnärer i västerlandet åtminstone sedan mitten av 1800-talet. Den utmärkta utställningen på Thielska Galleriet ”När Japan kom till Värmland. Japonism hos Rackstadkonstnärerna 1880–1920” vill visa hur denna påverkan kunde ta sig ut. Jag tycker det lyckas väl. Utställningen är inte stor och omfattar bara ett fåtal konstnärer i Rackstadgruppen, men nog kan man se ett släktskap med japansk konst.
Japan finns också representerat på utställningen med både bilder och några fantastiska hantverksprodukter som netsuke, ett slags bältesspänne och inro, en liten dosa för t ex tobak.
Gustaf Fjaestad: ”Rinnande vatten”, 1908″
Gustaf Fjaestad ”Månskenseka”, 1906 |
Gustaf Fjaestad ”Berghällar i månsken”, 1906 |
Gustaf Fjaestad är Rackengruppens mest kände konstnär. Han har kallats ”rimfrostens mästare” för sina många målningar med vintermotiv. Han finns turligt nog ganska väl representerad också på Thielskas permanenta utställning.
Bror Lindh: ”Moln”, 1906
Bror Lindh: ”Körsbärsgren”, 1910-tal
Maja Fjaestad ”Sol på gärdesgården”, träsnitt, uå |
Maja Fjaestad ”Gammal lada”, träsnitt, 1921 |
Maja Fjaestad: ”Blåöga”, akvarell, uå”
Hiroshige Ando ”Betjänter bär unga flickor över floden i bärstolar”, träsnitt, uå |
Kitagava Utamaro ”Änkan från Asahiya”, träsnitt, 1795-96 |
Recension av Dan Backman i SvD 20180305: ”Föregångaren till vår tids Japanvurm låg i Värmland”
Andra bloggar om konst, konsthistoria, utställningar, Thielska Galleriet, Rackengruppen, Japan, Japonism, Gustaf Fjaestad, Bror Lindh, Maja Fjaestad