Florian Illies: 1913. Århundradets sommar

Ibland kommer böcker som på beställning. Synnöve Clason skrev i SvD i januari i år en intressant understreckare om Florian Illies bok, vilken jag genast uppfattade som ett absolut måste att läsa. Men jag drog mig en aning för att behöva traggla mig igenom boken på tyska och tog det som rena presenten att den nu också kommit ut på svenska, fint översatt av Karin Andrae.


Florian Illies: ”1913. Århundradets sommar”
Norstedts 2013, 359 s.
ISBN13: 9789113050393

Boken är en livfull beskrivning av kulturlivet året 1913, månad för månad och med fokus på Centraleuropa och främst Tyskland. Författaren Florian Illies är konsthistoriker och det bidrar kanske till att skildringen av konstnärernas förehavanden det året är väl tillgodosett. De flesta konstnärsnamnen, men långt ifrån alla, känner jag igen. Marcel Duchamps ställer ut Naken kvinna som går nerför en trappa på Armory Show i New York, sen skruvar han fast ett cykelhjul på en pall, tröttnar på konsten och börjar spela schack. Konstnärsgruppen Die Brücke löser upp sig själva medan Ernst Ludwig Kirchner tecknar kokotter på Potsdamer Platz, Franz Marc målar blå hästar och Hitler målar vykort. Emil Nolde reser till söderhavet. Pablo Picasso målar syntetisk kubism. – Så mycket som händer det här året!

Litteraturen är mer okänd för mig, jag känner igen en del namn men har bara läst något av ett fåtal av de många författare som nämns. Thomas Mann jobbar på med Bergtagen; Kafka har ångest, mest inför sitt aldrig ingångna äktenskap; Oswald Spengler skriver på Västerlandets undergång; Den 24-årige Ludwig Wittgenstein får sin första text tryckt i Cambridge Review; Ernst Jünger 17 år har ännu inte börjat sin författarkarriär, i ställer rymmer han hemifrån och går med i Främlingslegionen. Massor av andra för mig okända författare och kulturpersonligheter avhandlas också och det säger en del om tidsandan att läsa om deras förehavanden och inbördes stridigheter och relationer.

Igor Stravinskij gör skandal med premiären på Våroffer i Paris, Louis Armstrong sitter i fängelse men får låna en trumpet. Gustav Mahler är död sen två år men hans änka Alma har ett stadigt grepp kopplat om Oskar Kokoschka samtidigt som hon redan börjat snegla på Walter Gropius.

1913 är ju året före första världskrigets utbrott, världens möjligen största katastrof, men boken är nästan helt befriad från samtida politik. Desto mer handlar det om trassliga relationer med erotisk vinkling och förstås om kultur. Kanske anade man ändå en annalkande katastrof. I alla fall gjorde nog Ludwig Meidner det med sin målning Apokalyptiskt landskap, version 1913.


Ludwig Meidner: Apokalyptiskt landskap

Trots allt som händer i världen idag 2013 verkar kulturlivet lite futtigt i jämförelse med 1913. Så kommer det troligen inte att beskrivas om hundra år. Man kan undra vem som kommer att bli ihågkommen respektive bortglömd.

Peter Cornell i Expressen

Andra bloggar om , , , ,

Om Börje

Kulturupplevelser och mina bilder
Det här inlägget postades i böcker. Bokmärk permalänken.

5 svar på Florian Illies: 1913. Århundradets sommar

  1. Martina skriver:

    Tack för tipset! Låter oerhört intressant.

  2. Inga Magnusson skriver:

    Ett bra boktips för sommarläsning (om det nu blir någon tid över till det?). Tack!

  3. Börje skriver:

    Som jag skrev i bloggposten kan man ju undra vilka av 2013 års kulturpersonligheter som kommer att bli ihågkomna. I Expressen idag skriver Jens Liljestrand en krönika om just det. En av de han utnämner till framtida klassiker är seriefiguren Rocky. Inte så dumt gissat.

  4. Börje skriver:

    Den som vill ha en fördjupning av året 1913 med koncentration på musiken bör lyssna på Eric Schüldt: ”Ett alldeles särskilt år” i pogramserien ”Text och musik”. Programmet har utgångspunkt just i Florian Illies bok. Avsnittet sändes söndag 11 mars 2018. Finns på sr.se/play en tid framöver.
    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1036851?programid=4914

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


+ tre = tolv