En så bra idé att göra utställningar runt de olika konstnärskolonier som uppstod under senare delen av 1800-talet. Utställningen om Grez-sur Loing är ett tvärsnitt av de många svenska deltagarna som vistades i Grez plus några Britter.
Äntligen får jag se Julia Becks fina vattenlandskap på en utställning. Tidigare har hon i varje fall för mig enbart varit synlig på visningar vid Auktionsverket och Bukowskis. På Waldemarsuddes utställning är hon representerad med flera verk.
Julia Beck: ”Gréz par Nemours” 1885 |
Flera favoriter här nedan:
William Blair Bruce: ”Femme sculpteur – Carolina vid cavaletten” |
Carolina Benedicks: ”Parbyst av Catarina Benedicks-Bruce och William Blair Bruce” 1897 |
Francis Brook Chadwick: ”Porträtt av Eva Löfstädt-Åström” |
Parbysten ser ut som en selfie! Inget nytt under solen. Att utställningstiteln inkluderar ”relationer” beror förstås på att så många konstnärer bildade par i Grez-sur-Loing. I utställningskatalogen finns en rolig teckning av en rad par som faller i varandras armar.
Karl Nordström: ”Havrefält, Gréz” 1885 |
Carl Larsson: ”I Montcourt” 1884 |
Carl Larsson: ”Lilla Suzanne” 1885 |
Målningen av Carl Larssons dotter Suzanne är gjord under en period när Carl Larsson ändrade stil från historiemåleriet. En del rekvisita verkar synas i bakgrunden.
Oskar Björk: ”Beziqueparti” 1885 |
William Blair Bruce: ”Friluftsateljé” |
Anders Zorn: ”Porträtt av Spada” 1890 |
Utställningen på Waldemarsudde pågår till 18 augusti 2019.
Recensioner:
Dan Backman i SvD 20190224: ””Grez-sur-Loing – Konst och relationer” Målarnas favoritplats i nytt ljus på Waldemarsudde”
Philip Warkander i Expressen 2019-03-11: ”Ledtrådar om konstnärer triggar fantasin”