Lers Lerin är otroligt produktiv. Visst kan det gå fort att måla akvarell, men ändå – hur hinner han med? Och detta maniska detaljarbete! Men bilderna på Lars Bohman Gallery under titeln Arkiv har samma spänning som vanligt, lite vemod, en del skräck, döda fåglar och så förstås just arkiv, ett jättearkiv, det som är utställningens huvudnummer. Verket sägs ska spegla vår tids mani att dokumentera, idag förstås mest digitalt. I ett särskilt rum finns också foton från Brasilien, i en del fall akvarellerade.
Lar Lerin: ”Nosferatu” Akvarell 2012, 150×200 cm
Lars Lerin: ”Bibliotek” Akvarell 2012, 100×160 cm
Bilden visar vad jag kan se både exteriör och interiör av en byggnad samtidigt. Naturen tränger in i rummet. Något som jag sett tidigare hos Bo Larsson, t ex i Aska och Näver.
Detaljer av ”Bibliotek”
Svårt att på avstånd se att detta bara är en målning
Huvudverket ”Arkiv” är 24 meter långt (Foto: Lars Bohman Gallery)
Lars Lerin: ”Fönster mot gården” Akvarell 2014, 150×400 cm (detalj)
Lite mer som den vanlige Lars Lerin i den här bilden, fast mer människor.
Man häpnar förstås som vanligt över konstnärens teknik och den exakta känslan för proportioner, ljus, nyanser och detaljer. Allt verkar ha tillkommit med nån slags inre automatik. En del bilder på utställningen som serien ”Neverland” med bilder från ett nöjesfält med en slingrande berg- och dalbana tycker jag är mindre intressanta, kanske mest en övning för att se vad det går att göra av ett sånt motiv?
Andra bloggar om konst, samtidskonst, utställningar, Lars Lerin, Lars Bohman Gallery, akvarell, Arkiv