GAN på Sven-Harrys 13/5-29/9 2019

Utställningen på Sven-Harrys Konstmuseum i Vasaparken i Stockholm med Gösta Adrian-Nilsson, GAN (1884-1965) heter ”Sjömanskompositioner – färgens dramatik och stadens dynamik”.

GAN vistades 1913/14 i Berlin och tog där starkt intryck av progressiva konstnärer som ställde ut på Herwart Waldens galleri ”Der Sturm”. Då uppstod hans egen säregna blandning av futurism, kubism och expressionism.

GANs viktigaste utställning var på Gummessons i Stockholm 1918. Den hade titeln ”Sjömanskompositioner”. Från denna utställning har man lyckats spåra 17 oljemålningar och ställa ut 10 verk på Sven-Harrys i avdelningen ”Sjömanskompositioner”. GAN var uppenbarligen lite besatt av män i uniform – matroser, sjömän, militärer – vilket framgår av utställningen. Men det finns också en avdelning med Stockholmsmotiv.


GAN, Gösta Adrian-Nilsson: ”Katarinahissen I”, ca 1914/15

”Katarinahissen I” är min favorit på utställningen. Kanske är det nyhetens behag, jag har inte sett den förut, den har inte visats på närmare ett sekel sedan den försvann för att dyka upp igen på Bukowskis för några år sen. Framför allt är det – till skillnad mot en del av GANs andra bilder – mycket ljus i målningen och så gillar jag blandningen av kubistiska former med inslag av lite mer naturalistiska element.


GAN, Gösta Adrian-Nilsson: ”II Eld 629”, 1917

GAN, Gösta Adrian-Nilsson: ”Huvud i grönt”, 1917/18

GAN, Gösta Adrian-Nilsson: ”Trappan”, 1918

”Huvud i grönt” var det enda verket som såldes på utställningen på Gummesons 1918. Kritiken var med få undantag nedgörande. Men GAN fick ändå betydande uppmärksamhet, han fick av någon skribent överta titeln från Grünewald som konstens ”enfant terrible”


GAN, Gösta Adrian-Nilsson: ”Ombord på pansarbåten”, 1917

Ramen är dekorerad med något som ser ut som signalflaggor.


GAN, Gösta Adrian-Nilsson: ”Min ateljé/interiör”, 1917/18

GAN, Gösta Adrian-Nilsson: ”Skeppsholmen, vinter”, 1919

GAN, Gösta Adrian-Nilsson: ”Vagnväxling II”, 1919

GAN, Gösta Adrian-Nilsson: ”Stadsbild med regnbåge”, 1917

Den trekantiga inramningen är ett av flera av GANs experiment med den yttre formen.


GAN, Gösta Adrian-Nilsson: ”Järnvägsbron”, 1918

GAN, Gösta Adrian-Nilsson: ”Elektrikern”, 1913/14

GAN, Gösta Adrian-Nilsson: ”Sjömansporträtt”, 1918

GAN, Gösta Adrian-Nilsson

På denna lilla målning med stadsmotiv kan man ana en vandring genom Stockholm med avslutning i GANs ateljé längst upp till höger ”5 tr Hiss”. Det gick inte att ta bilder genom den glasmonter där målningen låg så jag tog i stället en bild från filmen om utställningens tillkomst som visas i källarvåningen. Jag fick tyvärr inte med titel och årtal.

GAN är uppenbarligen en av de viktigaste pionjärerna och föregångarna för modernismen i Sverige. Han har varit ytterst sparsamt utställd på senare år. Sven-Harrys utställning är den enda jag sett med GANs konst. Däremot har han förekommit ganska ofta på Bukowskis och Auktionsverkets visningar i Stockholm. Och priserna har rusat uppåt i rasande fart. Ett rekord slogs 2017 på Bukowskis med närmare nio miljoner kronor för ”Katarinahissen III”

Recensioner:
Dan Backman i SvD 2019-06-12: ”GAN:s energi och optimism känns än i dag
Ingela Lind i DN 2019-06-08: ”Konstrecension: GAN:s homoerotiska explosioner i elegant utställning
Amina Adelaid på Svt.se 2019-06-31: ”Recensenterna sågade GAN 1918 – nu återskapas utställningen

Om Börje

Kulturupplevelser och mina bilder
Det här inlägget postades i konst, konsthistoria, utställningar. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till GAN på Sven-Harrys 13/5-29/9 2019

  1. Jenny B skriver:

    Tack för de fint utvalda tavlorna du visar! Jag har hoppats på en utställning vigd åt GAN i några år nu, och är glad att han äntligen fått det. När jag kommer tillbaka till Stockholm skall det bli ett nöje att gå till Sven-Harrys och se GANs sköna kompositioner – en sorts organisk, mjukare kubism. Det skall bli bra att få se flera av hans verk i rad.

    • Börje skriver:

      Utställningen är otroligt bra, så mycket nytt som jag inte sett tidigare. GAN är verkligen en pionjär som fick erkännande alldeles för sent.
      Om du har tillfälle så är det värt att följa med på en visning, mycket intressanta fakta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


tre + fem =