Hans Roslings statistik

Få TV-program gör mig på bättre humör än Hans Roslings statistikprogram. Det har sänts några stycken i svensk TV och det som sändes idag, BBC-programmet ”Hans Roslings statistik” har jag sett förut, men kunde inte låta bli att se om det. Statistik är sexigt säger Rosling och bevisar det med sitt grafiska presentationsprogram Gapminder. Statistik slår hål på våra fördomar och ersätter dem med fakta. Och med fakta kan man faktiskt visa att världen i många viktiga avseenden blir bättre över tiden.

Hans Rosling som egentligen inte är statistiker utan Professor i internationell hälsa vid Karolinska institutet är en välkänd internationell föreläsare med förmågan att verkligen engagera sin publik.

Jag har ofta förvånats över hur argumenten i vardagliga samtal eller diskussioner om samhällsfrågor ofta blir så svart-vita, antingen-eller utan nyanser. Förbluffande många människor verkar omedvetna om begreppet normalfördelning som ju faktiskt är tillämpbart på snart sagt allt i naturen och i mänskligt liv. Lite statistiska begrepp skulle för de allra flesta vara mycket användbarare i vardagslivet än algebra, derivator och integraler. Borde man inte få lära sig grundläggande statistik redan i grundskolan? Kanske är det redan så, jag vet inte. I varje fall ger BBC-dokumentären en bra pedagogisk förklaring till normalfördelningen – bland mycket annat. Dessutom får man veta en massa andra spännande saker, exempelvis hur galaxer bildas och utvecklas eller hur google översätt fungerar. Det har inte ett dugg med grammatik att göra att översätta maskinellt mellan 57 språk, det bygger på statistik.

Hur gjorde Florence Nightingale för att övertyga Brittiska myndigheter om att de allra flesta döda i Krimkriget inte dog av krigsskador utan av dålig hygien? Naturligtvis genom statistik, och genom att uppfinna en banbrytande grafisk persentationsform för sina insamlade data.

Diagram

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Om Börje

Kulturupplevelser och mina bilder
Det här inlägget postades i allmänt. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Hans Roslings statistik

  1. Inga Magnusson skriver:

    Hmmm … jag är inte lika övertygad om att statistik alltid är fakta. Jag skrev ju i ett inlägg på min blogg för någon dag sedan om Rädda barnens statistik över barnfattigdomen som visar att Årjängsbarnen är bland de allra fattigaste i landet (många föräldrar jobbar i Norge, tjänar bra med pengar men de syns inte i statistiken) och dessutom har mest alkohol i sina hem (norrmän som handlar vildsint på vårt systembolag och ger oss en märklig statistik) .

    Men jag håller gärna med om att kunskaper om statistik är viktig. Det dyker varje dag i stort sett upp fejkade, avskurna, diagram som gör att vid en snabb anblick ser en minskning ut att vara minst 50% medan den i verkligheten är väldigt liten. Jag har läst lite statistik förstås i samband med mina flitiga universitetsstudier och det har varit väldigt nyttigt i vardagen. I skolan jobbar man numera med olika diagram redan med de yngsta barnen men det skulle kunna vara mer framöver i matten.

  2. Börje skriver:

    Inga: Så klart att statistik inte alltid är lika med fakta, det är ju inte svårt att göra fel eller till och med ljuga avsiktligt med hjälp av statistik. Eller att som här ha sin tolkning klar redan innan man börjar plocka fram data som passar ens egna föreställningar.

  3. Inga Magnusson skriver:

    Intressant analys av klassbegreppet förr och nu. Kategorisering och sortering av fakta är viktigt. Det sägs ju att som man frågar får man svar och det stämmer på det här området. Frågorna är ställda utifrån att man redan har bestämt sig för hur världen ser ut. Inte för att ta reda på om/hur den har förändrats

  4. Börje skriver:

    Inga: Jo för Lindeborg verkar ju världen ordnad en gång för alla, i varje fall så länge det förekommer inkomstskillnader – den lägst avlönade halvan kommer alltid att räknas som arbetarklass.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


tre + sju =

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>