Roj Friberg på Edsviks konsthall

Roj Fribergs konst har länge varit något som väckt både förundran och beundran hos mig. Jag har tidigare bara sett enstaka verk av honom och förstås en mängd bilder i tidningar och böcker, så utställningen på Edsvik blir något av en upplevelse.

Visst ser jag dystopin, förfallet, de förstelnade, petrifierade figurerna och undrar över den världsbild som kan ligga bakom, men idévärlden blir trots allt sekundär till att börja med. Eftersom jag själv länge har försökt mig på en del måleri så blir min första reaktion när jag ser bilderna på utställningen på nära håll: hur bär han sig åt? Alltså rent tekniskt. Papper infärgat med grafit som bearbetas med radermaskin på de tidiga teckningarna, jo det har man gissat; vax och pigment med polerade ytor på de senare något mer kolorerade verken; men hur får han fram de flagnade ytorna; lager på lager, i vilken ordning; hur får han till de grafiska effekterna; hur skapas kompositionen? Och hur får man detta brunmåleri att lysa så starkt? Det sprakar om det.

Roj Friberg: Stor publik
Roj Friberg: Stor publik

Hur får en bild med hundra männsikoansikten ett så starkt uttryck? Det är magnifikt! Och vad betyder de vita formerna som slingrar sig fram?

Roj Friberg: Fasad från Prag
Roj Friberg: Fasad från Prag
Roj Friberg: Mosken II
Roj Friberg: Mosken II

Visst finns Arnold Böcklin med på bilden till höger?

Roj Friberg: Krypande
Roj Friberg: Krypande
Roj Friberg: Ryggtavlor
Roj Friberg: Ryggtavlor
Roj Friberg: Björkskog
Roj Friberg: Björkskog
Roj Friberg: Stort norskt landskap
Roj Friberg: Stort norskt landskap

Säkert handlar Fribergs konst till stor del om drömmar. Och som Therese Bohman skriver i Axess 6/2010: Det Friberg frammanar är känslan i drömmen, inte rekvisitan som i den effektsökande surrealismen. Therese Bohman skriver också:

Det finns element i hans målningar som är monumentala, arkaiska, som påminner om antika tempel, fornegyptiska gravkammare. Samtidigt ligger den tyska symbolismen nära till hands som referenspunkt.

Och visst nämner hon Böcklins ”De dödas ö”. Så det är klart att Roj Fribergs konst faller mig i smaken – trots att det kanske handlar väl mycket, inte bara om drömmar, utan om mardrömmar.

Recension i SvD 2010-09-24

Andra bloggar om: , , , , ,

Om Börje

Kulturupplevelser och mina bilder
Det här inlägget postades i konst, samtidskonst, utställningar. Bokmärk permalänken.

6 svar på Roj Friberg på Edsviks konsthall

  1. Börje skriver:

    Nu har jag hunnit läsa Lars Nygrens bok ”Roj Friberg” som kom i samband med utställningen. Den innehåller naturligtvis bra bildmaterial, men också en mycket bra och informativ text av Lars Nygren och en uppsats av Poul Anker Bech. Boken är utgiven av Atlantis och är SAKs årsbok 2010. Rekommenderas!

    Lars Nygren: Roj Friberg

    Ett stycke i Nygrens text jag fastnade för var Fribergs upplevelse av skådespelarna som ett onödigt tillägg till scenbilden i teaterstycken där han gjort scenografin:
    Liksom Schwitters en gång, drömde han om den skådespelarlösa teatern, den där formens och bildens räckvidd var sådan att den inte behövde den tolkande texten dessutom – Något för dagens konceptualister att ta fasta på!

    Och vidare: Och han väjer inte heller för begreppet Skönhet – som annars kommit ur bruk under modernismen och de mer konceptuellt och sociologiskt orienterade delarna av samtidskonsten. Men pendeln svänger?

  2. Frida Berglund skriver:

    hej! du skriver mycket intressant, och brett! det gillar jag! pluggar just nu konsthistoria och din blogg verkar täcka in det mesta vi på universitetet diskuterar, så det ska bli kul att följa vad du skriver härnäst. jag skriver också för en konstblogg, men kanske nischad till en något yngre målgrupp än din, men kolla gärna in!
    ha det fint. Frida.

  3. Börje skriver:

    Frida: Så kul att det dyker upp nya konstbloggar! Jag ska följa er blogg en tid, hoppas lära mig nåt nytt!

  4. Erik skriver:

    Såg denne Roj Friberg Bukowskis market i Malmö idag. Kände inte igen konstnären men lärde mig något nytt. När jag tittade på hans teknik blev jag helt förbluffad av skickligheten och det otroligt utsökta överhuvudtaget samtidigt som motivet var skrämmande suggestivt. Tacksam över att ha mött ett för mig okänt konstnärskap på detta lite ovanliga sätt.

    • Börje skriver:

      Ja auktionshusen börja bli allt viktigare även som utställningslokaler. Jag har själv haft många fina och överraskande konstupplevelser på sådana visningar.

      Och Roj Fribergs konst är verkligen något särskilt. Han står på min personliga tio i topp lista.

  5. Mats Paulsson skriver:

    Hej,

    men varning för feldateringar i boken!

    Rättsmaskineri t.ex är daterad 80, ej ”Nittiotal”(!).
    Interiör från Borglandet; 76 o inget annat.

    Det gäller tyvärr många fler bilder…

    Kalejdoskop (1990) är något bättre men många feldateringar äv där; ett par år fel oftast.

    Mvh Mats

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


+ åtta = tio