Konstakademien: En studie i gråvitt

Konstakademien
Lördagens vernissager på Konstakademien rymde en del ganska spännande måleri. Men kanske är jag ensam (i egenskap av antiknörd) om att tycka att den intressantaste utställningen trots allt var de kopior av antika skulpturer som brukar pryda husets entré och som nu har kompletterats med en mängd gipskopior av äldre original som i varje fall jag aldrig sett förut men som nu plockats fram ur förråden inför utställningen ”En studie i gråvitt”.

Gallern och hans hustru Den döende gallern

Av utställningskatalogen framgår att de äldsta kopiorna är från 1698, bland andra ”Gallern och hans hustru” och ”Den döende gallern” alltså närmast antikviteter i sig själva. Även om det rör sig om kopior, eller kopior av kopior i de flesta fall, är den här samlingen ett bra komplement till Gustav III:s antikmuseum och antiksamlingarna på Nationalmuseum och på Millesgården.

Gallern och hans hustru

Jag har alltid glatt mig åt att man vid besök på Konstakademiens utställningssalar inte kan undvika att utsättas för den traditionstyngd som de permanent placerade antikskulpturerna utgör. Jag tycker det ger ett nyttigt perspektiv. Intressant var i synnerhet att se hur de antika skulpturerna användes i teckningsundervisningen. Ett antal fina teckningar från 1800-talet av dåtida elever efter de antika modellerna fick mig nästan att tro att Konstakademien sticker ut hakan i figurationsdebatten. Men måleri i klassisk stil är nog trots allt knappast aktuellt på Konstakademien. I katalogen står ”Att teckna efter tredimensionella objekt är en väletablerad form av övning för många konststuderande än idag.” Det hade varit intressant att se nutida exempel på sådana teckningar, det skulle om inte annat kunna vara ett argument mot retrogardisternas tes att undervisning i klassisk teknik inte förekommer på Svenska konsthögskolor.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Om Börje

Kulturupplevelser och mina bilder
Det här inlägget postades i antiken, konst, konsthistoria, utställningar. Bokmärk permalänken.

5 svar på Konstakademien: En studie i gråvitt

  1. Gustav Sundin skriver:

    Hej! Jag surfade omkring lite och råka bara hamna på den här bloggen och såg det här inlägget.
    Jag har själv gått en så kallad ”klassisk” konstsutbildning och även undervisat en del i teckning och måleri på Florence Academy of Art.
    Om du besöker F.A.A filial som öppnade i mölndal 2007 kommer du se hur antika skulpturer fortfarande används i undervisningssyfte.
    Jag har några kolteckningar på min hemsida från studietiden bland annat Faunen, Gerome och en nakenstudie av en man…

    Just nu pågår en utställning på Vasa konsthall i Göteborg där Florence academy profiler och Odd nerdrum ställer ut tillsammans.
    Kolla även in http://www.florenceacademyofart.com

  2. Börje skriver:

    Tack för tipsen! Skulle gärna se utställningen på Vasa konsthall.

  3. Anna skriver:

    Hej!
    Jag och min klass (som studerar just traditionellt tecknande och måleri) besökte och såg den utställningen. Det var väldigt roligt att se sådant som vi just nu gör, och jämnföra med hur de gjorde då.
    Jag går i skolan Stockholm Atelier academy som ligger i Solna, min blogg jag har handlar just om hur bland annat vi jobbar, och självklart personliga saker.

    Likaså på min klasskompis blogg skymningskonst.blogspot.com

    Så, som svar på att du skulle tycka det vore kul att se den sortens utbildning i nutid 🙂

  4. Börje skriver:

    Anna: Tittade in både på din blogg och på ”skymningskonst”. Fascinerande att det börjar dyka upp så många bloggar som handlar om klassisk konst just nu. Och det glädjer mig att det fortfarande verkar finnas många unga som vill syssla med klassiskt realistiskt måleri och skulptur, trots att man, vad jag förstår, inte får studiemedel för studier vid vare sig Stockholm Atelier eller Florence Academy of Art. Konceptkonsten får lite konkurrens och det är säkert bara bra!

  5. Anna skriver:

    Ja, det är lite surt att man inte får studiemedel. Men vi har precis startat ”krig” med skolverket så förhoppningsvis kanske det händer något.
    Troligtvis dock inte under den tid vi studerar där men det är iallafall värt ett försök.

    klassisk konst kommer alltid vara lika intressant om 200 år som det alltid har varit. Även om det bara är en underground rörelse.
    Det är något som helt enkelt flyter in i naturens tidsrymd och passar överallt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


+ nio = sjutton