Rom I – Museo Nazionale Romano

De första veckorna i november verkar vara en idealisk tid för ett besök i Rom; ”lågsäsongen” har just börjat och hotellpriserna är lite lägre, morgnarna är friskt kyliga, dagtid är det i bästa fall soligt kortärmat sommarväder, en och annan regnskur, turistströmmen är förstås lika oförtruten som alltid och trafiken överjävlig. Som gjort för en session med intensiva museibesök i antikens tecken.

Museo Nazionale Romano i Palasso Massimo innehåller skulpturer, mynt och objekt, fresker och mosaiker från 100 fvt-300 vt. Jag fäster mig vid det enastående hantverket i porträttbyster, bronser och mosaiker. Det är lite hisnande att stå inför en tvåtusen år gammal superrrealistisk avbildningen av ett ansikte där karaktären framträder så tydligt.

Höjpunkten för min del är boxaren i brons, nyss hemkommen från en utställning i Berlin – ett ganska gripande porträtt. Vill denne fårade man med järnfodrat läder runt händerna verkligen upp och slåss igen?

Boxaren
”Boxaren” brons av Apollonius, 1 århundradet fvt
Boxaren
Blessyrer, bloddroppar och effektfullt tomma ögonhålor

Många fina porträttbyster finns här, bland annat av Herodotos, Epikuros, Sokrates och Augustus som Pontifex Maximus.

Herodotos
Historikern Herodotos från Helicarnassos (480-435 fvt)
Sapfo
Sentida kopia av antikt porträtt av poeten Sapfo (612-580 fvt)
Romersk dam

Porträtt av romersk kvinna

Den rika myntsamlingen i källarvåningen går jag snabbt förbi men freskerna hämtade från väggar i olika hus, bland annat den berömda trädgårdsavbildningen från Livias matsal som byggts upp i ett eget rum är fascinerande.

Fresk
Senantik romersk fresk
Mosaik
Romersk mosaik, detalj

En grotesk barnmumie och skulpturen med en vilande hermafrodit finns också här.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Om Börje

Kulturupplevelser och mina bilder
Det här inlägget postades i antiken. Bokmärk permalänken.

3 svar på Rom I – Museo Nazionale Romano

  1. Inga M skriver:

    Kul att Du är tillbaka igen på bloggen med ett inlägg. Det var ett tag sedan sist.

    Fascinerande med bilder och figurer som är så gamla. Man känner verkligen historiens vingslag vid anblicken. Det är nästan andäktigt. Den här boxaren är ju helt fascinerande. Undrar om han finns beskriven någonstans som person eller om han bara var en i mängden som råkade få bli modell?

  2. Börje skriver:

    Inga: Jo det blir nog lite sporadiskt med bloggandet framöver, tar ganska mycket tid.

    Boxaren vet man inte vem som stod modell för. Citerar Tarbell: ”A History Of Greek Art”

    It was found in Rome in 1885, and is essentially complete, except for the missing eyeballs; the seat is new. The statue represents a naked boxer of herculean frame, his hands armed with the aestus or boxing-gloves made of leather. The man is evidently a professional ”bruiser” of the lowest type. He is just resting after an encounter, and no detail is spared to bring out the nature of his occupation. Swollen ears were the conventional mark of the boxer at all periods, but here the effect is still further enhanced by scratches and drops of blood. Moreover, the nose and cheeks bear evidence of having been badly ”punished,” and the moustache is clotted with blood. From top to toe the statue exhibits the highest grade of technical skill. One would like very much to know what was the original purpose of the work. It may have been a votive statue, dedicated by a victorious boxer at Olympia or elsewhere. A bronze head of similar brutality found at Olympia bears witness that the refined statues of athletes produced in the best period of Greek art and set up in that precinct were forced at a later day to accept such low companionship. Or it may be that this boxer is not an actual person at all, and that the statue belongs to the domain of genre. In either case it testifies to the coarse taste of the age.

  3. Inga M skriver:

    Tackar för info! Intressant läsning!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


fem + = tio