Att Ellika Frisell och Solo Cissokho verkligen gillar att spela tillsammans går inte att ta miste på. Större spelglädje och bredare flin får man leta efter. Båda har djupa rötter i folkmusiken men i olika världsdelar. Bingsjö och Orsa-låtarna backas upp av Solos Kora eller tvärtom Senegalesiska och afrikanska sånger backas av Bingsjö-groove. Båda med fantastiskt resultat. Jag är ärligt talat inte särskilt svag för svenskt traditionellt fiolgnissel men i den här kombinationen lyfter det verkligen och det gäller även koramusiken. Sån här sammanflätning av traditioner kan antagligen bara bli så lyckad om man har att göra med musiker i världsklass.
Ellika Frisell, Solo Cissokho och Rafael Sida Huizar
Vid konserten på Stallet förstärktes gruppen i de sista låtarna av Rafael Sida Huizar på slagverk och till och med ljudteknikern Sigge Krantz hoppade in med elbas. Den kompletteringen var precis vad ensemblen behövde. Ordentligt drag i den musiken!
Många av låtarna kändes igen från gruppens två skivor, den senaste den bästa i mitt tycke:
Tretakt/Takissaba |
Abaraká! Tack! |
Ellika & Solo får fem poäng*****
Kvällen inleddes med finstämd musik och sång från Irak spelad på nay (flöjt) och oud (luta) med tillhörande slagverk. Sentimentalt, fascinerande.
Alaa Majid och ensemble
Andra bloggar om: musik, folkmusik, världsmusik, konserter, fiol, kora, Ellika Frisell, Solo Cissokho, Stallet