Konstmässorna Market och Supermarket 22-25/2

Här i Stockholm har vi inte mindre än tre konstmässor i februari. Sollentunamässan som är störst missade jag i år. Den anses av de fina gallerier som står bakom mässan ”Market” på Konstakademien ha för låg kvalitet. Hur det är med den saken borde kanske  vara en fråga om smak, men så är det inte enligt konstvärldens outgrundliga lagar.

Ett antal konstnärsdrivna gallerier som inte fick vara med på ”Market” kör också eget i år med ”Supermarket” på Konstnärshuset.

Jag gjorde en snabbvandring genom båda mässorna i en totalt otidsenlig jakt på skönhet – det sista man bör förvänta sig av samtidskonsten. Men visst görs det fortfarande vackra saker, möjligen oavsiktligt, men inte desto mindre sånt som tilltalar mig.

Den här bilden av Nathalia Edenmont lär väl inte uppröra någon(?), vilket annars har varit fallet med hennes konst. Jag är svag för mönster och dom här fjärilsvingarna tilltalar mig. Finns på ”Market” hos Wetterling.

Ett annat mönster, ett slags nät med målad bakgrund och insprängda insektslika element i guld. Helena Widén på ”Supermarket”. Snyggt tycker jag.

Och Eva Stackelberg på ”Supermarket” har gjort ”fotogram”, nån slags inglasad datautskrift eller manipulerat foto med kroppar ser det ut som. Vackert.

Så visst finns det skönhet även i samtidskonsten, och emotionellt uttryck likaså. Om man letar. I övrigt förefaller fulmåleriet, kanske ironin, att fortsätta dominera bildkonsten. Liksom ”lappsjukan”, små papperslappar eller målningar upphängda i kaskader. Något som i varje fall jag inte orkar ta till mig. Alldeles för intellektuellt. Bra konst känns i kroppen men kan naturligtvis också väcka begrundan. Konst som först kräver en ingående analys för att eventuellt ge nån utdelning missar målet tycker jag.

En hörna på ”Supermarket”.

…och på ”Market”.

Om Börje

Kulturupplevelser och mina bilder
Det här inlägget postades i konst, samtidskonst, utställningar. Bokmärk permalänken.

3 svar på Konstmässorna Market och Supermarket 22-25/2

  1. Inga M skriver:

    Suck, ja det är väl tack och lov nästan bara konstvärlden som håller sig med en så starka skiktningar
    och hierarkier. Bra beskrivning av hur det funkar i Stockholm. Jag kan väl tycka att det är lite synd att
    inte alla de här mässorna går av stapeln samma vecka, och kallas typ Stockholms konstvecka. Det skulle dra otroligt mycket folk, både från
    landsorten och från andra länder. I o för sig behövs kanske inte fler besökare. Jag har bara brukat
    gå på Sollentunamässan och där har alltid varit massor av folk.

    Widéns nät gillar jag och den kommer jag att återkomma till, men jag hör väl till dem som har svårt med
    Edenmont och hennes delar av slaktade djur. Jag struntar i vem som slaktat djuren, om det är konstnären eller någon annan och jag förstår inte vad det har med saken att göra. Jag utgår ifrån att det är
    korrekt gjort och det har jag inga synpunkter på. Men att använda delar av människor och djur bara för att ha i konst- och utställningssammanhang strider mot
    någon djupt känd etisk princip hos mig. Det känns instinktivt enbart som att försöka bli berömd genom att chockera.

  2. Börje skriver:

    Edenmonts verk brukar göra mig illa berörd och det är väl det som är meningen. Men fjärilsvingarna var så vackra att jag inte på en gång kände igen dom som insektsdelar.

    Det är klart att konst ska beröra, men personligen har jag inget behov att bli chockerad eller äcklad, det räcker för min del med det vardagliga nyhetsflödet, konsten tillför inget här. Äckelkonst har aldrig såvitt jag minns fått mig att reflektera över annat än den sjuka konstvärlden.

    Ja det är väl bara att acceptera sin totala otidsenlighet. Får väl hålla mig till Nationalmuseums blomsterutställning.

  3. Inga M skriver:

    Tack för tipset om Nationalmuseums blomster. Jag kommer att hinna se den!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


ett + = åtta